Mums by Sandra är namnet på mitt "hemkonditori". Jag bakar på beställning olika sorters kakor och små bakverk i mitt hemkök som är godkänt för tillverkning av kakor. Alla arbeten är unika handarbeten som jag skräddarsyr enligt kundernas önskemål. Jag gör även catering för både små och större fester och sköter om serveringen! Vill du beställa något av mig, ta gärna kontakt med mig på numret 0405737318 eller via e-mail, sandra.ekholm@elisanet.fi, Mums by Sandran suomenkieliset sivut www.facebook.com/mumsbysandra

21.8.17

Tid för Kräftkalas!


Veckoslutet efter att skolorna börjat är det alltid dags för hela släkten på Gåsholmen att samlas till Kräftskiva. Vi brukar spänna upp festtältet på berget, för i vårt klimat vet man ju aldrig hurudant vädret är så det är ju skönt med tak över huvudet om det sku råka komma en skur.
På kräftbordet tycker jag att kräftorna i sej är underbart vackra dekorationer! En vackert röd löpare och fina röd-vita papperstallrikar och servetter fick den här gången förhöja kräftstämmningen- tycker att det är skönt med papperskärl såhär på en utefest! Tidigare år har vi kört med papperstallrikar med kräftbilder på men iår ville jag ha nåt lite annat och när jag var på uppköp i Confetti stötte jag på Toot sweet serien med sina härligt randiga papperskärl. De tog min kräftdukning till en helt ny nivå. De fräscha röda ränderna gav en härlig "karnevalfeelis". Och det bästa med dem är att de finns i alla färger så skulle våga påstås att man hittar en färg som passar nästan alla tillfällen!


Jag brukar alltid få bidra med nånting sött till kaffe och iår tänkte jag gå "all in" i kräfttemat och göra det söta i temafärgen rött!
Macarons har jag gjort i alla olika färger men rött har jag aldrig prövat så jag tänkte att nu är det hög tid!!
Jag färgade macaronmassan med Wiltons rosé, jag fick nog sätta en del, men riktigt klarröd fick jag den till slut!

Är du intresserad av mitt macaronrecept så kolla Studentmössa-macarons inlägget, där hittar du receptet! Den röda färgen tillsätter du i smeten efter att du vispat äggvitan med sockret.

Det andra som jag bestämde mej för att göra var konfekter! Jag hade just fått en ny silikon konfektform och var jätte ivrig att testa den! Jag visste att
Candy melts hade röda chokladknappar och kom på ide´n att göra konfekter som på utsidan var röda!



Jag gjorde 32st konfekter, det rymdes 16st per gång i formen så jag gjorde dem i två omgångar. Ingredienserna jag använde var:
1 påse Candy melts, röd
200g mjölkchoklad
50g dajm
några droppar mint


Jag började med att smälta Candymelts chokladen i mikrovågsugnen. När chokladen var helt rinnande hällde jag den i silikonformen, jag vände sedan silikonformen upp och ner så att överloppschokladen rann ut och det endast blev kvar röd choklad på kanterna. Jag lät sedan chokladen stelna några minuter i kylskåpet medan jag smälte den andra chokladen, den hackade dajmen och blandade med mintaromen. När chokladen var smulten tog jag ut silikonformen ur kylskåpet och hällde i chokladen. När alla hål var fyllda slätade jag ut massan och ställde för att stelna i kylskåpet. Efter 4-5h hade chokladen stelnat och då kunde jag trycka ut konfekterna. Smarrigt :-)

Chokladen visade sej sen vara en hitt på kräftskivan- tycker själv att den krossade dajmen som knastrar mellan tänderna när man äter dem gör susen.
Chokladkonfekterna kan man ju sen göra enligt egen smak, man kan ju antingen smaksätta själv eller så köper man färdigt smaksatt choklad.

Inlägget är gjort i samarbete med Confetti

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar